فرهنگ تشبیهات در کوش نامه حکیم ایرانشان بن ابی الخیر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات
- نویسنده مرجان قزوینی علی آباد
- استاد راهنما مجید سرمدی مرتضی حاجی مزدارانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
موضوع علم بیان ، بررسی زیبایی شناسی متون ادبی از زاویه « تصویر گری به وسیله کلمات » است . تشبیه که یکی از مهم ترین شاخه های علم بیان است ؛ « ادعای همانندی بین دو چیز » بوده و شامل چهار رکن اصلی « مشبه » ، «مشبه به » ، «وجه شبه » و «ادات تشبیه » می باشد . فرهنگ تشبیه نیز یک فرهنگ کاربردی است که به کمک آن میتوان تشبیه های موجود در منبع اصلی را مشاهده نموده و به وسیله فهرست الفبایی ، به آسانی به مشبه یا مشبه به مورد نظر دسترسی یافت. در این پژوهش منبع اصلی ،کتاب کوش نامه حکیم ایرانشان بن ابی الخیر با مقدمه و تصحیح دکتر جلال متینی است. که شامل 10129 بیت است . پژوهش حاضر بر آن است تا با تعمق دراین منظومه حماسی به بررسی تشبیه ، انواع و بسامد آن بپردازد . با توجه به اینکه حکیم ایرانشان بن ابی الخیر به عنوان شاعری حماسه سرا ، در آثار خود از نکات بلاغی (بیان) استفاده کرده است ، از این رو پژوهش حاضر بر آن است تا با تعمق درمنظومه حماسی کوش نامه به بررسی تشبیه و انواع و بسامد آن بپردازد و در نهایت به پرسشهای محوری و بنیادی زیر پاسخ گوید : 1. انواع تشبیهات در کوش نامه کدامند؟ 2. چه تشبیهات در کوش نامه بیشتر بکار رفته است؟ 3. ساختار تشبیه سازی در کوش نامه چگونه است ؟ و در انتهادر میابیم که به علت آنکه کوش نامه یک اثر حماسی است مبالغه و اغراق در این اثر بیش از دیگر صنایع شعری بکار رفته است. و این اغراق در میدانهای جنگ و صحنه های نبرد به اوج خود می رسد. از آنجا که کوش نامه یک اثر حماسی است ونوی اثر روایی است اکثر تشبیهات کوش نامه از نوع « حسی به حسی » است . از 596 مورد تشبیه 11/91% حسی به حسی ، 86/3 % عقلی به حسی ، 03/5% حسی به عقلی و . تشبیه عقلی به عقلی در کوش نامه دیده نمی شود. همچنین تشبیهات کوش نامه بیشتر از نوع « مفرد به مفرد» است . 99/61% آن مفرد به مفرد ، 20/16% مفرد به مقید ، 67/4% مقید به مفرد ، 36/4% مقید به مقید ، 25/1% مفرد به مرکب ، 25/1% مرکب به مقید ، 93/0 % مقید به مرکب و 62/0 % مرکب به مفرد است . ادات تشبیه به کار رفته درکوش نامه عبارتند از: بدان سان (2 مورد) ، بر سان (1 مورد) ، بسان (12مورد ) ، بکردار (6 مورد)، چنان (5 مورد)، چنانچون (5 مورد)، چو (247 مورد) ، چون (85 مورد) ،سان (1 مورد) ،فش (1 مورد) ،گفتی (5 مورد)، گون (10 مورد) ،گویی (4 مورد ) ،مانند (40 مورد) ، ماننده (11 مورد)، همانند (2مورد)، همچو ( 35 مورد )، همچون (14 مورد)، همی (1 مورد)، وار(1 مورد). درکوش نامه ، تعداد تشبیهات مرسل بیشتر از موکد است و81/38% تشبیهات آن مرسل و 18.62% آن تشبیه موکد است . بیشتر تشبیهات کوش نامه از نوع مفصل است که شامل42/65% است و تشبیه مجمل 46/20% و تشبیه بلیغ12/14% است . از میان 98 مورد تشبیه بلیغ ، 6 مورد آن اضافه تشبیهی و 92 مورد آن غیر اضافه تشبیهی است . 23/84% وجه شبه های کوش نامه به صورت مفرد ، 0.50% مرکب و 27/15% به صورت متعدد است . همچنین ، بیشترین نوع تشبیهات از لحاظ شکل ظاهری ، تشبیه جمع می باشد و 37/80% ابیات نیز عاری از موارد هشتگانه هستند.
منابع مشابه
یادداشتی بر اسطوره ضحاک (مطالعه تطبیقی میان شاهنامه-کوش نامه و گزیده ای از متون اسلامی)
چکیده:اسطورۀ اژیدهاک یکی از قدیمیترین و شناخته شدهترین اسطورهها در ادب فارسی از دوران کهنسال تا به دوران اسلامی است. اسطورۀ اژیدهاک از راه متون اوستایی شناخته شده است؛ در ادبیات زرتشتی به زبان پهلوی نیز، اسطورهای شناخته شده بشمار میآید. بس پیداست که این اسطوره، یادگار نوشتههای پسا-ساسانی را نیز بهشدت تحت تاثیر قرار داده است. مطالعۀ تطبیقی این اسطوره در منابع اسلامی از بن مایۀ همانند و ...
متن کاملخوداستعلایی در باور ابوسعید ابی الخیر و ویکتور فرانکل
از جمله دغدغه های مشترک انسان معاصر و انسان گذشته، مسئله وجود (زیستن) و مرگ (نیستی) است. یکی از مباحثی که میتوان ذیل دغدغه ی وجود (زیستن) مطرح کرد، مسئله ارادۀ معطوف به خود یا غیر است. چیزی که روانشناسان وجودگرا از آن به «خوداستعلایی» تعبیرکرده اند. فرانکل یکی از این روانشناسان که در این پژوهش، آرای وی با ابوسعید ابی الخیر مورد تحلیل و تطبیق قرارگرفته است، خوداستعلایی را «فرارفتن از خود» و...
متن کاملچهره ی زروان در«کوش نامه»
مقاله حاضر به بررسی آیین زروانی در متن حماسی « کوش نامه » اثرایرانشان(ایرانشاه) بن ابوالخیر میپردازد. زروان، خدای زمان، از آیینهای رایج ایران باستان است که فلسفه و اندیشههای آن در متون فارسی به خصوص متنهای حماسی، بازتاب گستردهای یافته است. در این پژوهش با استفاده از تحلیل محتوایی، ابتدا زروانیسم و فلسفه آن به صورت مختصر، معرفی شده؛سپس با بررسی متن « کوش نامه» چهره و اندیشههای این آیین از...
متن کاملیادداشتی بر اسطوره ضحاک (مطالعه تطبیقی میان شاهنامه-کوش نامه و گزیده ای از متون اسلامی)
چکیده:اسطورۀ اژی دهاک یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین اسطوره ها در ادب فارسی از دوران کهنسال تا به دوران اسلامی است. اسطورۀ اژی دهاک از راه متون اوستایی شناخته شده است؛ در ادبیات زرتشتی به زبان پهلوی نیز، اسطوره ای شناخته شده بشمار می آید. بس پیداست که این اسطوره، یادگار نوشته های پسا-ساسانی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است. مطالعۀ تطبیقی این اسطوره در منابع اسلامی از بن مایۀ همانند و ...
متن کاملچهره زروان در «کوش نامه» با رویکرد تمثیلی
مقاله حاضر به بررسی آیین زروانی در متن حماسی «کوش نامه» اثر ایرانشان (ایرانشاه) بن ابوالخیر میپردازد. زروان، خدای زمان، از آیینهای رایج ایران باستان است که فلسفه و اندیشههای آن در متون فارسی به خصوص متنهای حماسی، بازتاب گستردهای یافته است. در این پژوهش با استفاده از تحلیل محتوایی، ابتدا زروانیسم و فلسفه آن به صورت مختصر، معرفی شده؛ سپس با بررسی متن «کوش نامه» چهره و اندیشههای این آیین از ...
متن کاملمحمد بن ابی حذیفه
«محمدبن ابیحذیفه»، از صحابهی رسول اکرم صلی الله علیه وآله و فرزند ابوحذیفه بن عتبه بن ربیعه بن عبد شمس بن عبد مناف قریشی است که در مهاجرت پدر و مادرش به حبشه در آنجا به دنیا آمد. وی پسر دایی معاویه بن ابیسفیان و پرورش یافتهی دست عثمان بن عفان خلیفهی سوم است؛ با این حال، نسبت به آن دو بغض داشت و حامی امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود. وی در قیام مردم مصر بر ضد خلیفهی سوم نقش مهمی داشت و بعد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023